carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

zbiornik na paliwo
Motoryzacja

Najczęstsze błędy popełniane przy korzystaniu ze zbiorników na paliwo

Paliwa, niezależnie od rodzaju, są z reguły substancjami trującymi. Dlatego też trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jak obchodzić się z nimi, aby nie stwarzały zagrożenia. Kluczem jest przechowywanie ich w przeznaczonych do tego zbiornikach wysokiej jakości. Ale nawet wtedy mogą się zdarzyć błędy zagrażające bezpieczeństwu otoczenia. Na co uważać przy korzystaniu ze zbiorników na paliwo?

Dobry zbiornik to podstawa

Niektórzy rolnicy decydują się na przechowywanie olejów napędowych do maszyn w metalowych lub plastikowych beczkach. Jest to jednak duży błąd, który nie tylko zagraża bezpieczeństwu gospodarstwa, ale również jest niezgodny z prawem.

Dobry zbiornik na paliwo powinien mieć odpowiednie atesty potwierdzające jego wytrzymałość, szczelność i wykonanie z wysokiej klasy materiałów. Aby stanowił wymaganą ochronę dla oleju napędowego, nie może być łatwopalny – dodaje pracownik firmy MiMZasady te dotyczą zarówno gospodarstw rolnych, jak i innych miejsc, gdzie wykorzystuje się zbiorniki na paliwo, takich jak stacje benzynowe. Nieprzestrzeganie ich może skutkować nałożeniem na właścicieli kontenerów wysokich grzywien.

Umiejscowienie zbiornika na paliwo

Kolejny błąd może polegać na wyborze nieodpowiedniego miejsca na postawienie zbiornika. Powierzchnia musi być przede wszystkim stabilna i wypoziomowana, tak aby uniknąć wylewania się oleju. Powinna być też wykonana z niepalnego materiału. Ważne jest, aby była dłuższa i szersza od zbiornika, najlepiej o co najmniej 30 cm z każdej strony.

O czym jeszcze pamiętać?

Właściwe korzystanie ze zbiornika to większa gwarancja bezpieczeństwa zarówno jego użytkowników, jak i otoczenia. Nie można zapominać o tym, że kontenery o pojemności powyżej 2500 l muszą być zgłoszone do Urzędu Dozoru Technicznego. Błędy mogą pojawić się również podczas napełniania zbiornika na paliwo. Trzeba szczególnie uważać na to, żeby połączenie pojemnika z cysterną było szczelne, tak aby olej napędowy nie wydostał się na zewnątrz. Przyłącze napełniania powinno znajdować się na takim poziomie, aby nie było konieczne wchodzenie na drabinę w celu przelania paliwa.

Olej może być przekazywany z cysterny do zbiornika tylko przez przeznaczony do tego otwór, nie można wykorzystywać w tym celu odpowietrzników czy włazów rewizyjnych. Konieczne jest również zamykanie pojemnika, tak aby był on szczelny, a także aby chronił przed niepowołanym dostępem, na przykład dzieci. Tylko zakup wysokiej jakości atestowanego zbiornika oraz umiejętne użytkowanie go pozwoli uniknąć błędów związanych z jego eksploatacją.