carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

Klej do szyb
Motoryzacja

Klej do szyb – podstawowe wskazówki dotyczące wyboru

Zdecydowana większość klejów do szyb to produkty uniwersalne, które można wykorzystać w wielu różnych zastosowaniach. Są to substancje przeznaczone do łączenia szkła, plastiku, a nawet drewna. Co ważne – spora część z nich nadaje się również do klejenia szyb samochodowych.

Funkcjonalne aspekty wyboru kleju do szyb

To, jaki klej do szyb zostanie wybrany w konkretnej sytuacji, zależy nie tylko od jego składu. Istotny jest np. sposób jego aplikacji. Najwygodniej nakłada się klej ze specjalnym aplikatorem, czego już niestety nie można powiedzieć o preparatach rozprowadzanych za pomocą pędzelka. Poza tym – jeśli zastanawiamy się jaki klej do szyb samochodowych wybrać – musimy również wziąć pod uwagę jego barwę, a w zasadzie… bezbarwność. Ważną cechą dobrego kleju jest też jego odporność na działanie wody, a także wytrzymałość na ciepło i na bezpośrednie oddziaływanie promieniowania UV.

Skład klejów do szyb – podstawowe informacje

Najważniejszym kryterium dotyczącym wyboru optymalnego kleju do szyb jest oczywiście jego skład. Pod tym względem największą popularnością cieszą się kleje beztlenowe, które – w przypadku niektórych materiałów – wymagają specjalnych aktywatorów. W ten sposób można łączyć szkło ze szkłem, tworzywami sztucznymi, a nawet z… aluminium.
Alternatywą dla substancji beztlenowych są kleje metakrylowe. Wyróżniają się one dużą trwałością, dzięki czemu można za ich pomocą kleić duże, ciężkie płaszczyzny (w tym szkło). Co więcej, można je stosować nawet w przypadku dużych szczelin i to bez ryzyka ich dezintegracji.
Kleje epoksydowe to również bardzo popularne narzędzie do klejenia szyb. W celu uzyskania właściwości wiążących należy połączyć ze sobą dwa składniki, a następnie dokładnie je wymieszać. Zaletą uzyskanej mieszaniny jest jej lejąca konsystencja, co znacznie usprawnia proces nakładania.

Uwaga! Przy wyborze produktu kwestią drugorzędną pozostaje to ile schnie klej do szyb samochodowych. Cyjanoakrylany to kleje błyskawiczne, które nie nadają się do takich zadań, gdyż w trakcie klejenia dużych połaci trzeba często wprowadzać poprawki. Nie jest to możliwe, biorąc pod uwagę szybkie wiązanie kleju. Proces naprawczy jest złożony, składa się zwykle z kilku, następujących po sobie czynności, dlatego chcąc przeprowadzić go prawidłowo, przed podjęciem działań zapoznaj się z instrukcją obsługi i kartą techniczną wybranego produktu. Średni czas przeznaczany na sklejenie pękniętej szyby, w zależności od stopnia jej uszkodzenia waha się od 50 do 60 godzin zegarowych.

Klej do pękniętych szyb – co wybrać?

Dobry klej do pękniętych szyb to klej poliuretanowy (PE). Wyróżnia się on dużą trwałością i zwiększoną odpornością na promieniowanie UV. Za jego pomocą można z łatwością kleić pęknięte szyby i to bez ryzyka obniżenia widoczności. Co ważne, klej poliuretanowy doskonale sprawdzi się też jako funkcjonalny klej do montażu szyb samochodowych, gdyż doskonale znosi on duże przeciążenia. Kupując dobrej jakości kleje do łączenia szyb trzeba wiedzieć, że są one dostępne zwykle w dość niewielkich opakowaniach. Ich maksymalna pojemność wynosi najczęściej kilkadziesiąt mililitrów, gdyż do efektywnego połączenia powierzchni szklanych nie wymaga się dużej ilości spoiwa. Opcjonalnie wraz z opakowaniem można nabyć szereg akcesoriów, dzięki którym nakładanie preparatu będzie jeszcze łatwiejsze.

Podsumowując, klejenie szyb samochodowych wygląda nieco inaczej, niż reperowanie drobnych, szklanych elementów. Różnica ta polega głównie na obciążeniu spoiny, ale też na jej ekspozycji na wilgoć, ciepło i promieniowanie UV. Gdy już dokonasz niezbędnych napraw w samochodzie, pamiętaj aby w przyszłości sięgnąć po odpowiednie preparaty do ochrony i konserwacji karoserii, to zabezpieczy auto na wiele lat, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach pogodowych.