Samochody intensywnie eksploatowane przez bardzo długi czas mogą łatwiej zostać zakwalifikowane do kasacji po stłuczce lub pojawieniu się poważnej awarii, ponieważ koszt ich naprawy może przewyższać rzeczywistą wartość samochodu. W tej sytuacji oddawanie auta do mechanika staje się nieopłacalne, przez co wielu właścicieli starszych pojazdów decyduje się na kasację. Sprawdź, w jakich przypadkach kasacja opłaca się bardziej niż naprawa.
W jakich przypadkach kasacja staje się nieunikniona?
Najczęściej do przeznaczenia samochodu do kasacji dochodzi podczas poważnego wypadku, kiedy to uszkodzenia zarówno karoserii jak i elementów mechanicznych pojazdu sprawiają, że nie nadaje się on już do naprawy. Dotyczy to również zupełnie nowych samochodów, zniszczonych w wyniku nieszczęśliwego wypadku, co obala mit, że do kasacji trafiają zazwyczaj pojazdy wiekowe lub w złym stanie technicznym. Tego typu zniszczenia ubezpieczyciele określają się jako szkodę całkowitą, która automatycznie kwalifikuje samochód do kasacji.
Auta z drugiej ręki, które nie zostały szczegółowo sprawdzone przez profesjonalistę przez zakupem, także mogą kryć pewne niespodzianki, wykrywane dopiero po stłuczce lub wypadku. Podczas sprawdzania poziomu zaawansowania szkód po zdarzeniu, właściciel samochodu często dowiaduje się, że jego „bezwypadkowe” auto brało kiedyś udział w bardzo poważnej kolizji, która bezpośrednio wpłynęła na pojawienie się nieproporcjonalnie dużych zniszczeń po kolejnym wypadku. Samochody, które zostały już wcześniej przywrócone do stanu używalności po groźnym zdarzeniu, szybciej mogą nadawać się do kasacji, nawet po odniesieniu niewielkich uszkodzeń.
Kiedy naprawa przestaje być opłacalna?
Oprócz samochodów, których stan zostaje określony jako niezdatny do naprawy przez uczestniczenie w bardzo poważnym wypadku, do kasacji kwalifikują się również samochody wiekowe, których próby przywrócenia do stanu używalności stają się nieopłacalne dla właściciela.
W starszych pojazdach pojawia się coraz więcej korozji lub tzw. zmęczenia materiału, czyli zużycia poszczególnych części samochodu. Może to dotknąć bardzo istotnych i drogich w wymianie elementów, dlatego zezłomowanie samochodu jest często jedynym opłacalnym rozwiązaniem. Dodatkowe koszty wiążą się również z ubezpieczeniem pojazdu, ponieważ stare samochody generują zazwyczaj większe kwoty wyliczane przez ubezpieczalnie, z którymi musi liczyć się właściciel auta.
Niektóre egzemplarze modeli samochodów mogą po pewnym czasie od zakupu okazać się pojazdami wadliwymi. Niezależnie od wieku auta, może ono częściej ulegać awariom, a coraz to nowsze usterki skutecznie zniechęcą nowego właściciela do korzystania z pojazdu. Po pewnym czasie może się okazać, że naprawy pochłonęły tak dużą ilość pieniędzy, że kolejne próby ratowania pojazdu zaczną przewyższać jego wartość. Sprzedaż samochodu, który generuje tak wiele kosztów może być bardzo trudna lub wręcz niemożliwa, dlatego właściciele decydują się na jego kasację.
Jak wygląda kasacja samochodu?
Pojazdy po wypadkach podlegają ocenie ubezpieczyciela, który musi określić stan samochodu i ewentualnie zakwalifikować auto do kasacji. Taki samochód musi zostać przekazany do zarejestrowanego punktu, takiego jak Caban Recykling, który legalnie zezłomuje pojazd. Pewność, że cały proces został przeprowadzony w sposób zgodny z prawem jest niezwykle istotny, ponieważ samodzielne usuwanie części i wprowadzanie ich ponownie do obiegu może poskutkować otrzymaniem kary w wysokości od 10 do nawet 300 tysięcy złotych.
Jeśli samochód nadal jest dopuszczony do ruchu drogowego, należy udać się do najbliższego punktu demontażu, posiadającego zgodę na funkcjonowanie od Marszałka Województwa. Należy zabrać ze sobą wszystkie dokumenty poświadczające o byciu jedynym właścicielem pojazdu, takie jak karta pojazdu czy dowód rejestracyjny. Stacja jest zobowiązana do wydania w trzech kopiach dokumentu potwierdzającego kasację, ponieważ będzie on potrzebny w urzędzie podczas wyrejestrowania samochodu.
W przypadku odkupienia sprawnych części pojazdu przez stację demontażu, konieczne jest sporządzenie i podpisanie umowy kupna-sprzedaży, która dodatkowo zalegalizuje ten element transakcji.