carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

Motoryzacja

Objawy zużytego sprzęgła – co warto wiedzieć?

Sprzęgło w samochodzie jest narażone na zużycie, ponieważ jest eksploatowane za każdym razem, kiedy uruchamia się silnik i rusza. Ten element pojazdu jest bardzo ważny, ponieważ umożliwia zmienianie biegów oraz możliwość niewyłączania silnika podczas postoju. Warto jednak poznać objawy zużytego sprzęgła, ponieważ tym samym będzie wiadomo, kiedy nadaje się ono do wymiany. Pewne jest, że prędzej czy później będzie ono wymagało wizyty u specjalisty.

Najczęstsze objawy zużytego sprzęgła

Jeśli chodzi o konstrukcyjne zużycie sprzęgła, to znaczy, że warstwa materiału ciernego na tarczy została wytarta, co przyczynia się do niewłaściwej pracy tego elementu pojazdu. Warto jednak poznać objawy sprzęgła wymagającego naprawy. Dzięki temu będzie można stwierdzić samemu, kiedy nadaje się ono do wymiany. Posiadając tę wiedzę, mechanik nie powinien zaskoczyć swojego klienta.

Jednym z poważnych objawów zużytego sprzęgła jest pojawianie się zapachu spalenizny we wnętrzu pojazdu. Dotyczy to zwłaszcza momentów nagłego przyspieszania oraz ruszania.

Zdarza się, że pedał sprzęgła pracuje bardzo opornie. Jest to skutkiem zużycia się sprężyny talerzowej docisku z oporowym łożyskiem.

Kolejnym objawem sprzęgła nadającego się do wymiany, jest sytuacja, kiedy trzeba popuścić sprzęgło niemal do końca, aby samochód ruszył.

Co ciekawe, zużyte sprzęgło może również przyczyniać się do problemów związanych ze słabym przyspieszaniem pojazdu. Przyczyną tego jest tzw. ślizganie się sprzęgła.

Istnieje także ryzyko, że zniszczone sprzęgło, a dokładnie dwumasowe koło zamachowe przyczyni się do szarpania samochodu podczas ruszania. Przyczyną tego może być również problem z zużytymi tłumikami drgań na tarczy.

Powody zużywania się sprzęgła

Stan tego elementu pojazdu zależy przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy. Wyćwiczona jazda może zdecydowanie przedłużyć żywotność sprzęgła. Jedną z podstawowych zasad to wciskanie sprzęgła do końca. Druga ważna sprawa to nauczenie się powolnego puszczania tego elementu. Nie powinno się drastycznie szybko zwalniać sprzęgła. Nie powinno ruszać się gwałtownie samochodem, gdyż szkodzi to zdecydowanie materiałowi ciernemu. Nie powinno się również trzymać stopy na sprzęgle przez cały czas. Warto odłożyć lewą nogę od pedału.

Przy prawidłowym stylu jazdy sprzęgło może wystarczyć na bardzo wiele przejechanych kilometrów. Może zdarzyć się tak, że przez cały okres eksploatowania pojazdu, element ten nie będzie wymieniany, ponieważ nie zaistnieje taka potrzeba. Wiele zależy też od tego, czy więcej jazdy jest po mieście czy podczas dalszych podróży.